Slaapoefentherapie

Slaapoefentherapie Volwassenen

De dag beïnvloedt de nacht en een slechte nacht heeft invloed op uw dag. Wanneer u slecht slaapt of slaap tekortkomt heeft u hier last van in uw dagelijks functioneren. Een slaapprobleem is een 24-uurs probleem. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid.

De slaapoefentherapie is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten. De focus van de slaapoefentherapie is het bereiken van een positieve gedragsverandering waarbij gewerkt wordt aan de duur, kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Systematisch worden de onderliggende oorzaken en in standhoudende factoren van uw klachten en het slaapprobleem inzichtelijk gemaakt, aangepakt en opgelost. Goed slapen kunt u leren op verschillende manieren door:

  • Inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen
  • Inzichten hoe uw klachten samenhangen met slaapproblemen
  • Oefenstof die op maat wordt gemaakt voor uw unieke verstoorde slaappatroon
  • Gedachtentherapie die u weer neutraal of positief leert denken
  • Omgaan met de gevolgen van het slaapprobleem waardoor stress vermindert en een vicieuze cirkel doorbroken wordt
  • Uitleg over gezonde slaap passend bij uw leeftijd
 
 

Slaapoefentherapie Kinderen (en hun ouders)

30% van alle slaapproblemen komt voor in de leeftijd tussen 0-18 jaar. Kinderhersenen zijn continue in ontwikkeling. Niet ieder kind slaapt in hetzelfde ritme als een leeftijdsgenoot, maar essentieel is dat er aan de slaapbehoefte in uren is voldaan.

Nadelige gevolgen van een slechte nachtrust bij kinderen kunnen zijn: vermoeidheidsklachten, gedragsproblemen, opvliegendheid, ongeremdheid, concentratieproblemen, verminderde leerprestaties, sombere gedachten, angst, lusteloosheid, depressie, verslavingsgevoeligheid (eten, gamen), overgewicht, diabetes, verminderde weerstand en hoofdpijn. De onderliggende factor van deze signalen kan een slaapprobleem zijn.

Allereerst wordt er middels een uitgebreide intake met ouders van jonge kinderen onderzocht of er sprake is van “niet willen” of “niet kunnen” slapen. Vervolgens ga ik samen met de ouders bij jonge kinderen, of 1 op 1 bij jongeren in overleg de aanpak bepalen. Er wordt gewerkt aan slaapgedrag, de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Zowel de invloeden van de dag als de nacht neem ik onder de loep. 

Afhankelijk van de leeftijd van het kind zijn er diverse manieren om goed slapen te kunnen leren. Zo kan de begeleiding bestaan uit: gesprekken en begeleiding van ouders, adem- en ontspanningsoefeningen, loslaat-gedachtenstop- en focusoefeningen en cognitieve gedragsinterventies bij (oudere) kinderen en pubers.

Slaapoefentherapie wordt bij kinderen onder de 18 jaar volledig vergoed door de basisverzekering. Een verwijsbrief van de huisarts is bij kinderen zeker wenselijk.

Slaapoefentherapie staat aangemerkt als aanbevolen samenwerkingspartner en verwijsmogelijkheid in de richtlijn van de JGZ: Gezonde slaap en slaapproblemen bij kinderen 2017 in thema 7.

 
 
 
Scroll Up